Stel jouw doel scherp met ‘Doel-door-Doen’
Stel je voor: je werkt in het marketingteam van een bedrijf dat shampoos maakt en via webshops in Europa verkoopt. De directie ziet groeikansen in de markt en geeft via jouw manager de opdracht: “We willen ons marktaandeel in Europa binnen 3 jaar vergroten van 15% naar 30%. Maak een plan hoe we dat gaan bereiken.”
Jouw team start een brainstorm. Er komen allerlei ideeën op tafel. “De concurrent overnemen”, “Prijsstunten”, “Een knappe BN’er in onze campagnes”, “Agressief adverteren” “Lagere marges”, “Salesteam gaat harder werken”, “Meer webshops openen” etc.
Allemaal op het oog plausibele ideeën. Lastig keuzes maken dus. Wat is het juiste? Wat is realistisch? Wat pikt de klant van ons? Wat wil de directie absoluut niet? Grote kans dat het plan dat hieruit rolt alle kanten opgaat. Het hoeft op papier geen slecht plan te zijn, maar het mist consistentie en samenhang tussen de acties in het plan. De kans is groot dat het hoofddoel niét gehaald wordt.
Succesvol door te kiezen
Jouw team kan dit voorkomen door aan de directie een eis te stellen: geef richting aan het doel. De ‘Doel-door-Doen’ techniek is hierbij dé slimme oplossing! De ‘Doel-door-Doen’ techniek dwingt je bij het opstellen van het doel al een keuze te maken HOE dit doel behaald gaat worden. Daarmee geef je richting aan het hoofddoel en wordt het opstellen van een plan bij het doel een stuk eenvoudiger.
‘Doel-door-Doen’ wordt duidelijk via een paar voorbeelden
Doel zonder richting |
Doel met richting (via ‘Doel-door-Doen’) |
Ik wil mijn gewicht binnen 1 jaar met 25 kilo terugbrengen | Ik wil mijn gewicht binnen 1 jaar met 25 kilo terugbrengen, door het volgen van een vasten-dieet. |
Oranje wint het WK voetbal 2022 in Qatar | Oranje wint het WK voetbal 2022 in Qatar, door dominant, aanvallend voetbal te spelen |
“I want to make Americans proud again” |
“I want to make Americans proud again, by landing a man on the moon” (John F. Kennedy) |
We geven onze medewerkers meer voldoening en rust in hun werk |
We geven onze medewerkers meer voldoening en rust in hun werk, door ze te leren het werk slimmer en effectiever te doen. |
We vergroten ons marktaandeel van 15 naar 30% in 3 jaar tijd. |
We vergroten ons marktaandeel van 15 naar 30% in 3 jaar tijd, door naast webshops ook fysieke winkels te openen op strategisch gekozen plekken. |
Makkelijker het plan uitwerken
Een doel mét richting zal resulteren in een plan met strategieën en actiepunten die volledig met het doel samenhangen. Wij leren je hiermee werken in de training ‘Plan op 1 A4’. In de training stel je onder begeleiding van een specialist van FocusXL een business-, account-, team- of jaarplan op via de OGSM methode. Deze beproefde methode is voor multinationals als Coca-Cola en Procter & Gamble al jaren de standaard in hun planvorming.
Meer weten over ‘Doel-door-Doen’? Of over de training ‘Plan op 1 A4’? Neem contact op met onze specialist Ivo Duchateau.